Szerkezeti monitoring
Moduláris megoldás az infrastruktúra-felügyelethez
Minden szerkezet – legyen az híd, raktárcsarnok, adótorony, szélerőmű, víz-, gáz- és olajvezeték, alagút, olajfúrótorony, úttest, járda, vasúti sín – számtalan különféle belső és külső hatásnak van kitéve, amelyek kopást, elhasználódást, elöregedést vagy hibás működést okozhatnak. Ez történhet például állagromlás, hibás építési folyamat, a minőségellenőrzés hiánya vagy balesetből, környezeti terhelésből eredő szélsőséges hatás miatt. Ahhoz, hogy ezeket a változásokat az anyagban megfigyelhessük, és megfelelő módon reagálhassunk a súlyos károk keletkezése előtt, elengedhetetlen a kárazonosító rendszer használata. A szerkezeti viselkedés monitorozásával időben felismerhetők az anomáliák, így lehetővé válik a karbantartási és javítási intézkedések hatékonyabb végrehajtása, ami közvetlen hatással van az üzemeltetési költségek csökkentésére. Az ütemezett karbantartás állapotszerinti karbantartással való felváltása az infrastruktúra-felügyelet (más néven monitoring vagy távfelügyelet) fő célja, amely a következő előnyöket nyújtja.
Hídmonitoring Magyarországon: a HB Mérnöki Iroda a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékkel együttműködve nyerte a legtöbb közúti híd monitoring rendszerének kivitelezését az elmúlt 5 évben.
- M0 autópálya Nagy-Duna és Ráckevei Duna híd (Hárosi és Soroksári híd, 2020)
- Lánchíd felújítás alatti monitoring (2021)
- Budapesti Atlétikai Stadion gyalogos hídja (2023)
- M8 autóút (Csencsi patak feletti felüljáró és a Vasszentmihályi völgyhíd, 2022)
- Kvassay MÁV-HÉV híd (2020)
Az infrastruktúra-felügyelet előnyei
Növeli az (élet)biztonságot
Folyamatos megfigyelés
Karbantartás automatizálása
A károsodás korai szakaszban történő észlelése a proaktív reagálás érdekében
A nagyjavítási ciklus meghosszabbítása
Költség- és időmegtakarítás
Szerkezeti monitoring rendszer a különböző iparágak számára
Mérési technológia a rövid és hosszú távú monitoringhoz
